Erik Einarsson

Kommunikation är bildande, kunskap och kommunikation är förutsättningar för bildning.

Vilka är ni arga på egentligen?

Sitter och läser Anna Trobergs svar på debattinlägget om hur Sverige fortfarande är piraternas paradis och skulle vilja delge några egna reflektioner och tankar.

Dels tycker jag att de båda kommentarsfälten är väldigt bra och intressanta att läsa, det finns människor som tänkt till och kommer med sakliga argument, oavsett vad man tycker. Vissa av de som verkar stå på kreatörernas sida har dock fortfarande problem med att göra skillnad på fildelning och stöld, de frågar hur man ska få betalt och pekar på att pirater är snyltande gratisätare.

Då folk i kommentarsfältet faktiskt presenterar eventuella lösningar och sen kommer med förslaget att ”Hey, musiker! Ni kanske ska peta lite på de däringa skivbolagen som hävdar att de tjänar för lite (ack o ve!) och ta reda på hur stor del av kakan ni får?” så håller samma musiker, som nyss skrek att piraterna minsann ruinerar honom, med om att skivbolagen kanske är en del av problemet.

Just musikbranschen är ett bra exempel på att utvecklingen går åt rätt håll, ge kunderna det de vill ha snabbt och enkelt och till rimliga priser (låt gärna så stor del som möjligt av pengarna gå till kreatörerna, det känns bättre i magen då) så ska ni se att man kan tjäna pengar gentemot alternativet gratis.

En annan intressant grej är ju vilka som står bakom artikeln om hur taskiga vi pirater är:

KRISTINA AHLINDER
Svenska Förläggareföreningen
JAN BERNHARDSSON
Sveriges Biografägare
ERIC BROBERG
Sveriges Filmdistributörer
MATS CANEMAN
Sveriges Videodistributörers Förening
MONICA EKMARK
Svenska Musikförläggareföreningen
PER STRÖMBÄCK
dataspelsbranschen
GERRE VERSTEEGH
Scandinavian On Line Video
LUDVIG WERNER
IFPI Svenska Gruppen
Väldigt många distributörer och inte så många (om ens någon) kreatörer?
Signaturer ‘dergeist’ uttryckte sig på följande vis:
”Kom ihåg gott folk att dessa FÖRETRÄDARE FÖR KULTUR- OCH DATASPELSBRANCHEN som skrivit denna artikel inte är detsamma som kulturarbetarna själva även om de försöker göra sken av att reperesentera deras åsikt. Dessa företrädare är lobbyister åt industrin och lever PÅ och AV kulturarbetarna.”

Ja, vi kanske ska vara lite källkritiska, både kulturskapare och kulturkonsumenter. Vi kanske kan slippa uttalanden som ”Pirater vill bara ha gratis” och ”Per Gessle har en guldtoalett” om vi tänker på vem vi anser gör fel och vad det är vi är frustrerade över.


2 kommentarer

  1. Bra rutet. Och så mycket sanning i det du skriver.

  2. Bra skrivet, håller med om varenda ord och visst är det intressant att en artist på ex. Spotify kan få 8 pund för 70000 spelningar. Medan miljonpengarna går till företagen. Arbetarklassens kamp rör även artister och andra kreatörer.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2018 Erik Einarsson

Tema av Anders NorenUpp ↑