Tes #11 – People in networked markets have figured out that they get far better information and support from one another than from vendors. So much for corporate rhetoric about adding value to commoditized products.

Kommer ni ihåg gårdagens inlägg om Prisjakt?

Vi spinner vidare därifrån:
Internet har länge varit en informationskälla men även en plats för diskussion och dialog.
Ett tidigt exempel som idag inte finns kvar på samma sätt är BBS.

I dag kan vi prata mer om diskussionsforum och communitys för informationsutbyte och diskussion/dialog om speciella saker. Diskussionsforum är oftast ämnesspecifika och kan handla om vad som helst. Elektronik, mode, sport, mat, sex, you name it, det finns helt enkelt en nisch och ett ställe för alla att utbyta information och åsikter.

Forumen bygger till stor del på andra användare som är intresserade av samma sak, utifrån ett marknads-, eller produktperspektiv så är det inte ägare, utvecklare, distributörer och designers som samlas på forumen utan det är användarnas arena. Användarna delar med sig av sina erfarenheter, problem och lösningar och det finns risk för att du får bättre, snabbare och billigare support från en annan användare.

Användare bestämmer, genom dialog med andra användare, kvaliteten på företaget, produkten och supporten och diskuterar det med andra intresserade.