Erik Einarsson

Kommunikation är bildande, kunskap och kommunikation är förutsättningar för bildning.

Talesperson

Hej jag heter Erik Einarsson, utbildningspolitisk talesperson för Piratpartiet.
Wow.
Det känns fortfarande jättekonstigt. Jag hann inte svara när de ringde från Nerikes Allehanda, så jag fick ringa upp och presentera mig. Det var en supertrevlig journalist och vi får hoppas att han skriver snälla saker om mig. :)
Jag har förstått att flera piratpartister kanske inte har en jätteklar bild av vem jag är och var jag kommer ifrån, vilket kanske inte är så konstigt då jag mestadels synts till i Ung Pirat-sammanhang. Därför tänkte jag först skriva lite kort om mig själv, vilken bakgrund jag har och vad jag har för vision.
Jag flyttade till Örebro hösten 2010 för att studera till musiklärare, vilket jag fortfarande tycker är det coolaste yrket ever. Ungefär samtidigt levlade jag upp mitt engagemang i Piratpartiet och letade rätt på de lokala piraterna. VIps var jag ordförande i min lokala UP-förening och snart även ledamot i Östras distriktsstyrelse.
Vid Ung Pirats förbundskongress i år valdes jag även till förbundsstyrelsesuppleant för Ung Pirat och sitter även med i UPs Utbildningsarbetsgrupp. Jag har kort sagt synts en del inom UP-sammanhang och tänkte fortsätta göra det inom PP.
När det gäller mina meriter tänker jag faktiskt pejsta det jag skrev i min intresseanmälan
”Utbildningspolitik är någonting som kommer påverka mitt framtida arbete vare sig jag vill eller inte, dels har jag en utbildning som ger mig förutsättningar att driva och argumentera för utbildningspolitiska frågor ur ett vetenskapligt, teoretiskt och praktiskt perspektiv. Med kunskaper kring pedagogik, ledarskap och utbildningshistoria anser jag mig vara lämpad för att arbeta med utbildningspolitiska frågor och jag är väldigt sugen på att göra det framöver.
Något jag inte skickade med i min intresseanmälan var de pedagogiska kurser jag läst, men jag tänkte lista ett par kurser jag läst som kan vara relevanta:
    Pedagogiskt ledarskap – relationer och konflikthantering
    Utbildningens historia, organisation och demokratiuppdrag
    Skolan och medierna
Min syn på skola och utbildning (Just nu skulle jag vilja citera mitt senaste inlämningsarbete, men det rättas fortfarande och jag vill inte behöva diskutera plagiatanklagelser med mina lärare nu :P)
När det gäller utbildningsfilosofi är jag är ett stort fan av John Dewey och Lev Vygotskij
Skolan och dess personal är en institution med flera olika syften, dels ska den bilda kunskapstörstande och nyfikna ungdomar och dels ska den fostra självständiga och demokratiska individer som fungerar i samhället.
Vad gäller kunskapsbiten anser jag att allt vi lär oss i skolan ska vara intressant och till nytta för eleven i övriga delar av samhället, då intern motivation(såsom nyfikenhet och intresse) är en av de största drivkrafterna.
Lärande är kommunikation, det räcker inte med att läraren öser ur sig en massa fakta som eleverna bara kan hämta. Lärande består av dialog och gemensamt arbete mot ett gemensamt mål, det livslånga lärandet och lusten att lära.
Läraren kan inte vara den stränga magistern då man riskerar att skapa en lydnadskultur där eleverna enbart gör som läraren säger, vilket inte skapar självständiga och tänkande elever. Läraren ska använda sin yrkeskompetens och med den få eleverna att inte bara vilja tillägna sig nya kunskaper utan också uppskatta lärarens ansträngningar.
Mer konkret
Mer kateder är FEL sätt att arbeta på.
Det viktigaste är en lärare som kan motivera, engagera, inspirera och förklara. Läraren behöver inte vara en allsmäktig kunskapsbank, internet finns.
Vi behöver fixa lärartätheten med fler pedagoger och det måste bli ett attraktivt yrke som det lönar sig att utbilda sig till.
Lärarnas administrativa arbetsbörda måste lättas, att göra rättvisa bedömningar är väldigt svårt med många elever och mycket material som ska tas i beaktning under bedömningsprocessen.
Utbildning och information ska vara tillgängligt för alla, oavsett vem du är.
Satsa mer på IT och lärare som har idéer kring hur de ska använda det.
Piratpartiet är ett parti där information och kunskap anses viktigt och värderas väldigt högt. Jag vill att PP ska vara ett självklart val för lärare och alla andra som också tycker kunskap är coolt och bör värderas högt.
PP ska integrera morgondagens IT i utbildningen för morgondagens samhällsmedborgare, vi är en framtidssatsning både utanför och i skolan.
Det finns en massa saker att säga om utbildningspolitik, och jag har sedan ett par veckor tillbaka börjat pluggat på vad partiet beslutat i utbildningsfrågorna. Man får jättegärna fråga mig vad jag tycker om olika skolrelaterade saker så ska jag göra vad jag kan för att svara. :)

 


2 kommentarer

  1. När dagens ungar går ut skolan har den inte ens försett dem med kunskap nog att självständigt kunna utvärdera marknadens alternativ på ett initierat sätt. Somliga av dem gör sedan karriär inom den ofria kodens doktrin med grund i ett föråldrat industriellt synsätt och börjar arebta på diverse IT-avdelningar, därmed sluts cirkeln. För att inte tala om skolans roll och den allra mest basala kunskapen i att kunna kontrollera det produktionsmedel som datorerna allt mer blir, jag talar då inte om att kunna använda en dator, till det behövs ingen utbildning, normalt flockbeteende räcker mer än väl till det.

    Under den industriella eran så insåg man vikten av att folkbilda inom det mest grundläggande industriella aspekterna. Det är inte utan orsak som grundskolans ämnen inom teknik, slöjd, kemi och fysik implementerats såsom de gjorts. Jag anser att skolan bör introducera den allra mest basala programmeringen på ”hello world” nivå redan i lågstadiet. Idag sker det inte alls.

    Sånt här är jätteviktigt eftersom det i grunden handlar om makten över produktionsmedlen, på exakt samma vis som i alla tidigare tids-eror, gällande den tidens produktionsmedel. Det handlar om landets välfärd makt och position i världen.

    För övrigt måste jag ifrågasätta varför du anser att google måste få veta dina besökares ip-adress, du har ett skript från google i koden för din blogg.

  2. Per "wertigon" Ekström

    11 juni, 2013 at 01:11

    Jag är nyfiken på vad du anser om ”det uppochnervända klassrummet” där man får ta del av föreläsningar hemma, som läxor, och i skolan utför man beräkningar eller andra uppgifter där man praktiskt tillämpar det man lärt sig.

    Även nyfiken på vad du anser om Khan Academy och deras ”kunskapsträd”. Personligen anser jag att dagens klassystem har nått vägs ände, och att tekniken nu finns för att börja titta på mer individuellt lärande. Nu menar jag då inte att allt med klasser är skit, bara att man lär sig olika snabbt i olika ämnen, och klasser är särdeles dåliga på att fånga upp eftersläntrarna samtidigt som man inte håller tillbaka genierna. Khan Academy verkar ha hittat en modell som löser det problemet, men då jag inte är mycket till utbildad pedagog har jag liten koll på ämnet i fråga…

Lämna ett svar till Per "wertigon" Ekström Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Erik Einarsson

Tema av Anders NorenUpp ↑